Thema erklärt von

Nafham Team - Admin

الوقت مهم جداً..فيجب عليك أن تعرف اهميته فى حياتك وخير مثال على ذلك..أننا إذا اعتبرنا الوقت عبارة عن منتج فسيكون هو أغلى منتج لأنه لا يمكن تعويضه فلو فرضنا أن عمر شخص 60 عاماً وينام 8 ساعات يومياً فسوف يكون قد استغرق حوالى 20 سنة من عمره فى النوم وهكذا...فأنت احرص على ادخار وقتك للأمور الهامة ، من المهم يكون عندك انسجام وهذا يكون من خلال تنظيم الوقت..يجب عليك تحديد الهدف والأمور التى تريد عملها لكى تكون حياتك أفضل وأسعد وتكون منتجة.

:Die Zusammenfassung bearbeitet von Ahmed Ibrahim

أغلبنا بيبدأ يأجل اي عمل المفروض يعمله لأوقات متفاوتة ومنعملش حاجه فالاخر و بننسي مقوله أن الوقت كالسيف أن لم تقطعه قطعك عشان كده كريم إسماعيل بيقول ان مينفعش تنظم حاجه انت مش قادر تسيطر عليها فهنلعب لعبه هنظم نفسنا احنا و الطبيعي الوقت هيتنظم لوحده... الوقت أغلى حاجه فال وجود لأن مفيش حد بيبيعه و مبيتعوضش او بيرجع تاني كل دقيقه بتعدي عمرها ما هتتكرر... في إحصائية بتقول ان الفرد العادي بيضيع 1/3 عمره نوم مابالك انت ممكن تضيع اكتر من نص عمرك فلعب زياده.... الانسجام النفسي دة بينعكس على جسمك لذلك احنا لما بنبقي عايزين نعمل حاجة مفيدة و منعملهاش بنحس باكتئاب.... حدد هدفك و اعرف انت عايز ايه عشان تعمل اكتر فوقت أقل لأن عارف انت عايز ايه و هتبعد اي حد ممكن يبعدك عن ده.

:Die Zusammenfassung bearbeitet von Mohammed Hafez Mohamed

الوقت هو اهم شئ نمتلكه لانه لا يعوض ولا يمكن شرائه او المتاجرة به يجب تحديد الهدف بدقه لمنع التشتت يجب البدأ بداية عمليه بسرعه علينا تذكير انفسنا بالوعى تجاه الوقت واهميته وان العمر يضيع من بين ايدينا

:Die Zusammenfassung bearbeitet von Asmaa Ibrahim Rashidy

Kommentare

شركاء النجاح

جوائز عديدة ودعم وتقدير من أفضل المؤسسات العالمية في مجال التعليم وعالم الأعمال والتأثير الإجتماعي

حمل تطبيق نفهم وتصفح أسرع